Tuesday, November 20, 2012

PENDAFTARAN DIBUKA: PROGRAM PENGACARAAN DAN PERUCAPAN AWAM

BERITA BAIK!!! 
PENDAFTARAN DIBUKA SEKARANG!! JANGAN LEPASKAN PELUANG INI..

SESI ISTIMEWA
PROGRAM PENGACARAAN AND PERUCAPAN AWAM

Berkongsi ilmu dan pengalaman dengan Fasilitator Elit

Zakiah Anas, Hj Omar Abdullah dan Mazidul Akmal Sidik

Tarikh : 1 Disember 2012
Masa : 9 pagi - 12:30 tengahari
Tempat : Kota Damansara


Program ini sesuai untuk :
  • Sesiapa ingin memperkasakan kemahiran pengucapan awam.
  • Sesiapa bercita-cita untuk menjadi pengacara TV, mempersiapkan diri sebelum menghadiri ujibakat.
  • Sesiapa ada keperluan atau cita-cita mengendalikan majlis.
  • Sesiapa sering dijemput memberikan ucapan, contohnya Ketua-ketua Jabatan.
  • Sesiapa banyak berinteraksi dengan orang ramai, contohnya mereka dalam bidang jualan atau terbabit dalam khidmat pelanggan.


Sila hubungi saya, Azmil di talian 
013 63 666 73 atau emel ke cakapdotcom@gmail.com untuk mendapatkan perincian program.


Sunday, November 11, 2012

"ANDAI SAYA SUDAH TIADA DI DUNIA INI ..."

Apakah antara masalah utama apabila diminta bercakap di hadapan khalayak ramai?

Gemuruh?

Ya, itu antara kekangan dikenal pasti.

Dalam entri ini saya ingin berkongsi kaedah menangani gemuruh, barangkali mampu membantu pembaca untuk bercakap secara lebih selesa dan yakin.

Sebagai manusia, berasa  berdebar dan gugup sewaktu berdiri di hadapan audien itu normal. Kita berdebar apabila setiap mata memandang. Pada masa sama, kita menjadi gugup kerana bimbang jika informasi bakal kita sampaikan tidak difahami oleh audien. Kita juga khuatir jika terlupa maklumat ingin kita kongsikan bersama khalayak. 

Penyelesaian kepada masalah itu tidak memerlukan bakat luar biasa atau menuntut dada kita dipenuhi ilmu seperti ilmu dimiliki oleh astronaut terbang mengelilingi cakerawala.

Pengucap awam hanya perlu membuat persediaan rapi dan teliti, berlatih serta menyakinkan diri bahawa mereka mempunyai informasi istimewa untuk dikongsikan bersama audien.

Sebelum bercakap, pastikan maklumat bakal dipersembahkan terbabit tepat dan mudah untuk difahami. Gunakan sumber maklumat sah untuk dijadikan isi kepada ucapan. Di zaman ini, internet menjadi sumber utama maklumat tetapi jika berasa ragu mengenai informasi dipaparkan, sila rujuk kepada mereka berpengetahuan. 

Berlatih bercakap berulang kali secara jujur kepada diri sendiri. Gunakan nota ringkas dalam bentuk talking points sewaktu latihan agar otak berupaya untuk mengupas dan menghuraikan secara tepat kandungan ucapan tanpa teks lengkap. 

Setelah puas berlatih berseorangan, minta bantuan ahli keluarga atau rakan untuk melihat dan menilai gaya dan serta persembahan. Jika di hadapan mereka, kita masih tersasul atau tergagap, lazimnya kejadian sama bakal berulang apabila kita berdiri dan bercakap di hadapan audien lebih ramai.

Andai kita masih tidak berpuas hati dengan keupayaan diri, teruskan latihan biarpun barangkali kita mungkin akan berasa bosan. Berasa malu dengan diri sendiri kerana melakukan kesilapan masih berpeluang diperbetulkan lebih baik berbanding kelihatan kaku sekaligus memalukan diri sewaktu berdiri di hadapan orang ramai.

Ketua Pegawai Eksekutif CakapDotCom, Azmil Abdul Aziz berkata ...

"Saya pernah menyertai pertandingan pidato peringkat kebangsaan. Berjalan ke pentas dan kemudian memberikan salam kepada semua penonton. Otak saya kemudian tiba-tiba menjadi kosong dan terlupa semua teks telah saya sediakan sebelum itu. Sepuluh minit saya berdiri kaku tanpa sepatah perkataan terpancul dari mulut. Loceng kemudian dibunyikan, saya mengucapkan terima kasih dan kemudian melangkah turun dari pentas. Tentunya saya berasa malu"

Azmil dalam percubaan berikutnya berjaya merangkul johan pertandiang sama, dua kali.

"Komunikasi memerlukan kemahiran. Kemahiran boleh dipelajari jika wujud minat dan semangat di dalam diri kita. Otak saya juga pernah menjadi kosong, blank sewaktu berlakon teater. Namun dengan ketenangan diri, saya mampu mengingat kembali skrip terbabit. Alhamdulillah," ujar fasilitator ELIT CakapDotCom, Omar Abdullah, 61 tahun.


Seorang lagi fasilitator ELIT CakapDotCom mengakui masih berasa gemuruh sebaik berdiri di hadapan audien.

"Latihan dan pengalaman selama lebih 22 tahun mengendalikan program rakaman dan secara langsung, live, di persada penyiaran negara berupaya meminimakan perasaan gugup itu," kata Zakiah Anas, 46 tahun.


Saya bersetuju dengan kenyataan itu.

Kami di CakapDotCom membuka peluang kepada orang ramai, kakitangan syarikat swasta atau kerajaan untuk menghadiri sesi santai sambil menimba pengalaman berkomunikasi di pentas pengucapan awam.

"Jika saya sudah tiada lagi di dunia ini, sekurang-kurangnya ada ilmu telah dikongsikan bersama masyarakat dan boleh digunakan untuk kebaikan," celah Omar.

Andai berminat untuk bersama kami dalam sesi seterusnya sila hubungi Azmil di talian 013 6366673 atau hantarkan emel ke cakapdotcom@gmail.com.

Saturday, November 10, 2012

CAKAPDOTCOM BERSAMA CIDB

Sebelum ini CakapDotCom menganjurkan dua sesi menggilap kemahiran berkomunikasi di khalayak ramai. 

Pada 10 November, fasilitator ELIT CakapDotCom berada di Kuantan, Pahang, berkongsi pengalaman pengucapan awam mereka bersama kakitangan Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia, CIDB.

Terima kasih kepada pengarah CIDB Kuantan, Suhaimi Mansor dibantu oleh pengurus, Siti Nor Sarah Mohd Rasid kerana sudi mengundang CakapDotCom.


Selain daripada mendengar penerangan disampaikan oleh Omar Abdullah, Zakiah Anas dan Mazidul Akmal Sidik, 5 kakitangan syarikat terbabit menjalani ujian getaran.


Pembaca boleh mencuba sendiri kaedah menguji kadar gemuruh ini. Pegang sehelai kertas bersaiz A4 sambil berdiri di hadapan audien. Perhatikan samada kertas itu bergoyang sedikit atau bergerak bak bumi dipijak dilanda gempa.

Berikut antara gambar saya rakamkan sebelum sesi bermula.


Kira-kira jam 9 pagi, tirai majlis ilmu dibuka oleh pengacara, Mohd Ridzuan Hashim.


Ridzuan kemudian mempersilakan Mohamad Roslan Mokhtar untuk membacakan doa.


... diikuti ucapan ringkas oleh Suhaimi.


"Saya tertarik apabila membaca blog Mazidul dan mendapati fasilitator CakapDotCom berkongsi pengalaman mereka dalam bidang komunikasi di tepi kolam renang, Konsep itu unik dan santai, peserta tidak perlu memakai baju kemeja bertali leher," kata Suhaimi.

Seperti dijadualkan, Omar Abdullah memulakan sesi dengan tajuk 'komunikasi berkesan'. 


Omar, tidak pernah lokek dengan ilmu tersemat di dada dan beliau insan seni gemar berkongsi pengetahuan dalam keadaan bersahaja.

Tidak hairan jika peserta tidak kering gusi mendengar fakta dipersembahkan oleh anak kelahiran Kedah itu.


"Bagi sebilangan manusia, kebolehan bercakap, mungkin lahir secara semulajadi tetapi kemahiran berkomunikasi boleh dipelajari dan digilap," ujar Omar.

Untuk rekod, bilangan peserta sesi bersama fasilitator ELIT CakapDotCom dihadkan kepada kumpulan kecil, kurang daripada 25 orang pada satu masa. 

Dalam senario sebegitu, peserta diperuntukkan LEBIH  ruang untuk mereka berinteraksi bersama fasilitator bertugas. 

"Buat sekian lama kami bertiga menimba ilmu dalam bidang komunikasi di persada penyiaran tanahair dan sudah tiba masanya pengalaman diraih dikongsikan bersama orang ramai termasuk kakitangan syarikat swasta dan kerajaan," ujar saya kepada Suhaimi.


Perhatikan aksi hebat ditampilkan oleh Suhaimi ketika merakamkan reaksi anak buah beliau berinteraksi bersama Omar.


Kami kemudian disajikan dengan sarapan pagi.


Zakiah Anas kemudian menghuraikan tajuk 'penampilan dan keselesaan' bagi pengucap awam.


Sahabat kami, juga fasilitator ELIT CakapDotCom, Zakiah, berdarah manis dan tidak lekang dengan senyuman. Zakiah, InsyaAllah bakal melangsungkan perkahwinan bersama pasangannya pada 12 Disember 2012.

"Hendak satu pose istimewa," pinta saya sewaktu kami makan tengahari bersama.

Permintaan itu ditunaikan oleh sahabat, saya kenali sejak lebih 17 tahun lalu itu.


Biarlah kakitangan CakapDotCom antara paling awal mengucapkan tahniah buat mereka berdua.


Pada sesi petang, Mazidul mengupas tajuk 'menangani gemuruh menggapai keyakinan' diikuti oleh Ketua Pegawai Eksekutif CakapDotCom, Azmil Abdul Aziz, berkongsi petua dan panduan berhubung 'khidmat pelanggan'.


Sijill ditandatangani secara langsung di lokasi kemudian disampaikan kepada semua peserta.


Terima kasih kepada semua kakitangan CIDB Kuantan, Pahang kerana sudi bersama kami di sepanjang 4 sesi.


Hubungi Azmil di talian 013 6366673 jika berminat mengikuti sesi mengasah kemahiran pengucapan awam bersama fasilitator ELIT kami.

Tolong like Page ini, boleh?

Terima kasih.