Wednesday, February 6, 2013

TIP BERGUNA SEBELUM BERKOMUNIKASI MENGGUNAKAN TELEFON

Bercakap ...

Majoriti kita mempunyai kebolehan itu.

Bercakap secara berkesan di hadapan audien?

Mungkin boleh, mungkin tidak.

Bercakap dan sekaligus memukau perhatian audien?

Itu belum tentu.

Bercakap secara berkesan dan memukau audien memerlukan kemahiran. Kemahiran boleh diasah.

Siapapun anda ...

Apapun jawatan anda ...

Apa jua kerjaya anda ...

Kita semua dituntut untuk bercakap! 

Saya kongsikan satu panduan mudah dan praktikal boleh diaplikasikan sewaktu berkomunikasi untuk dipraktikkan oleh pembaca blog. 

Jika membuat atau menerima panggilan telefon, pastikan anda mengukirkan senyuman sebelum bercakap. Ya, pemanggil atau individu dihubungi tidak berpeluang melihat wajah kita tetapi mereka pasti  merasakan suasana ceria ketika berkomunikasi. 

Justeru kita semua tidak perlu menjawab panggilan seperti masih berbaring di atas katil pada waktu pagi.

Suara kurang jelas dengan mata belum terbuka luas dan tubuh masih menggeliat tentunya mempengaruhi intonasi sewaktu berkomunikasi. Maka senyumlah terlebih dahulu sebelum bercakap biarpun matahari baru sahaja mengintai alam ini.

Jika terdapat sebarang soalan atau kemusykilan berhubung teknik komunikasi selama ini dipendamkan, sila ajukan kepada kami.

InsyaAllah, kami akan cuba untuk memberikan jawaban terbaik.

Pembaca juga dipersilakan untuk menghubungi Haji Azmil Abdul Aziz, 013 6366673, andai berminat untuk menyertai sesi singkat santai bersama fasilitator ELIT CakapDotCom.

No comments:

Post a Comment